Heart failure

نارسایی قلب

نارسایی قلب به چه معنی است؟

نارسایی قلب به این معنی است که قلب قادر به  پمپاژ کردن خون نمی باشد. نارسایی قلب به معنای ایست کار قلب یا حمله قلبی نمی باشد .هرچند اکثر افراد مبتلا به نارسایی قلب ، اکثرا سابقه حمله قلبی داشته‌اند.

Heart failure

به طور مسانگین در تمام افراد ، با بالا رفتن سن ، مقداری از ظرفیت پمپاژ قلب کاهش می یابد.افراد برای اینکه درمان شوند و زندگی طولانی تری را تجربه کنند ، باید مراقب سلامتی خود باشند و به طور منظم به  متخصص قلب مراجعه کنند و پیگیر درمان بوده و توصیه های پزشک خود را جدی بگیرند.

علت نارسایی قلبی

به غیر از افزایش سن که سبب می شود قدرت قلب در پمپاژ کردن خون به طور طبیعی کم شود و فرد به نارسایی قلبی مبتلا  شود، عوامل دیگری مثل سیگار ، چربی خون بالا، چاقی ، دیابت و …می توانند سبب نارسایی قلب شوند.فشارخون و دیابت از مهم ترین عوامل به وجود آورنده نارسایی قلبی می باشند . همچنین مشکلات دریچه های قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و ضربان قلب بالا نیز می تواند منجر بهاین بیماری شوند.بیماری عروق کرونر از  بزرگترین خطرات برای نارسایی قلبی به شمار می روند.

نحوه تشخیص نارسایی قلب

خیلی از مواقع، بهترین متخصص قلب در تهران ، با یک معاینه فیزیکی می تواند نارسایی قلب را تشخیص دهد. علائمی مثل تنگی نفس، خستگی ، ورم پا و قوزک پا می تواند در این معاینه تشخیص داده شود. همچنین متخصص قلب با بررسی فشار خون ، چاقی و سابقه مشکلات قلبی بیمار و با شنیدن صدای ریه از طریق گوشی می تواند نارسایی قلب را تشخیص دهد.علاوه بر اینها می توان برای تشخیص نارسایی قلب ، از اکوکاردیوگرافی و گرفتن عکس از قفسه سینه نیز کمک گرفت.

همچنین فرد باید زمانی که علائم زیر را در خود مشاهده کرد باید پزشک خود را در جریان بگذارد:

– افزایش بی قراری و افزایش
– اختلال بینایی
– تنفس کوتاه
– سرفه مداوم و کاهش اشتها
– سرگیجه مفرط
– ضعف عضلانی
– درد قفسه صدری
– ادم پاها و قوزک پا

علائم نارسایی قلب

علایم نارسایی قلب

مهم ترین علامتی که نارسایی قلب دارد تنگی نفس می باشد.که در نتیجه افزایش مایع در ریه ایجاد می شود .این مشکلات تنفسی ممکن است در زمان استراحت یا در هنگام  فعالیت بروز پیدا کنند. ممکن است حتی گاهی حال بیمار به قدری بد باشد  که سبب شود فرد از خواب بیدار شود.همچنین از علائم بارز نارسائی قلب ،خستگی و سرفه مداوم می باشد .

نارسانی احتقانی قلبی

در افراد ۶۵ سال به بالا ،شایع ترین علتی که سبب مراجعه افراد به بیمارستان مراجعه کنند ، نارسایی قلبی می باشد . این بیماری در طول زمان ایجاد می شود و به یکباره بوجود نمی آید. بنابراین  باید از ایام جوانی با بهتر کردن روش زندگی خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد . نارسایی قلب در اکثر مواقع اغلب منجر به بزرگ شدن قلب (بطن چپ) می شود .

علل نارسانی احتقانی قلبی

زمانی که سرخرگها دچار انسداد می شوند،خون نمی تواند به راحتی به سمت قلب جربان پیدا کند و سبب نارسایی احتقانی قلب می شود.همچنین اگر فرد سابقه حمله قلبی داشته باشد ،این حمله به عضله قلبی آسیب می رساند و سبب نارسایی قلب می شود.همچنین  این بیماری ممکن است نتیجه یک بیماری قلبی مادرزادی ،عفونت قلب و یا دریچه قلب باشد .همچنین فشار خون بالا و بیماری دریچه ای قلب و بیماری عضلات قلب می تواند منجر به نارسایی قلب شود.

نارسایی احتقاقی قلب

نارسایی مزمن قلبی

CHF یا نارسایی مزمن قلبی نوعی سندرم بالینی است که از یک اختلال ساختمانی مادرزای یا اکتسابی نشات گرفته است. نارسایی قلبی مزمن معمولا منجر به  اتساع قلب ، کاهش عملکرد سلولهای عضلانی قلب و احتباس آب و سدیم می شود که از علائم آن می توان به تنگی نفس، خستگی و…اشاره کرد. .نارسایی قلب مزمن ۱۰-۶% افراد بالای ۶۵ سال را درگیر کرده است و احتمال ابتلای آقان به این بیماری بیشتر از خانم ها می باشد.

عوامل تشدید کننده نارسایی قلب

تشدید هایپرتانسیون ،آنی ،تب آریتمی ،آمبولی ریه و افزایش تعداد ضربان قلب در هنگام بارداری می تواند سبب ابتلای فرد به نارسایی قلب شود.از عوامل تشدید کننده این بیماری هم می توان به آندوکاردیت اشاره کرد.همچنین RHD ، تیروتوکسیکوز و IHD می تواند سبب افزایش نارسایی قلب شود.

علائم و نشانه های نارسایی مزمن قلبی یا CHF

۱–  پرخون شدن ریه به طوری که فرد قادر نباشد فعالیتی انجام دهد.

۲-  از علائم دیگر این بیماری  می توان به  سرفه و تنگی نفس ۱ الی ۳ ساعت بعد از به خواب رفتن و ضعف و خستگی و بیماری اشاره کرد.

۴- فشار خون پایین و نبض های ضعیف نیز می تواند از علائم نارسایی قلب باشد.

۵-  از علائم مغزی در نارسایی قلب مزمن می توان به  اختلال در خواب ،گیجی و تغییر خلق اشاره کرد.

۶-  نارسایی قلب می تواند سبب پر خونی کبد و روده شود که نتیجه آن  بی اشتهایی، تهوع، سیری زودرس و درد RUQ می باشد.

۷-  رال  وادم  ریه

نارسایی قلب مزمن

انواع نارسایی های قلبی

نارسایی قلب در سمت راست: در این حالت مایع در شکم،ران و پاها جمع  شده و ورم ایجاد می کند.

نارسایی قلب در سمت چپ: در ین حالت تجمع مایع درون ریه ها می تواند سبب تنگی نفس شود.

نارسایی قلب سیستولیک: در این وضعیت بطن چپ نمی تواند با قدرت کافی فعالیت کند و باعث اختلال در پمپاژ شدن خون می شود.

نارسایی قلب دیاستولیک : در چنین شرایی بطن چپ نمی تواند شل شود و یا به طور کامل پر شود .

طول عمر بیماران نارسایی قلبی

برای اینکه فرد بتواند این بیماری را بهتر کنترل کند و طول عمر زیادی را تجربه کند ،توصیه می شود کارهای گفته شده در زیر را انجام دهد.

۱- باید در زمینه بیماری و راه های کنترل و درمان بیماری اطلاعات کافی را کسب کند.

۲- داروهایی را که پزشک برای بیماری  تجویز می کند را به درستی استفاده کند.

۳- به علایم و نشانه های بیماری خود  دقت کند و این علایم را به اطلاع پزشک برساند.

۴  -زمانی که این بیماری را دارد باید فعالیت بدنی اش مناسب و کنترل شده باشد.

۵ –در طول مدت بیماری از رژیم غذایی مناسب استفاده کند و در غذا ها از نمک کمتری استفاده کند.

۶- افراد سیگاری که مبتلا به نارسایی قلب هستند باید حتما اقدام به ترک سیگار کنند.

۷-  اگر فردی مبتلا به این بیماری هست باید چاقی، فشار خون بالا و کلسترول خون خود را کنترل کند .

۸- نحوه مقابله با مواقع استرس زا را بیاموزد.

دکتر فرشته آرین فربهترین متخصص قلب در تهران

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.