علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی :داشتن هر کدام از علائم زیر می تواند از علائم سکته قلبی باشد که عبارتند از:

علائم سکته قلبی

۱. احساس ناراحتی در قفسه‌ی سینه

از شایع‌ترین علائم سکته قلبی محسوب می شود .زمانی که فرد رگ قلبش بسته شده باشد و یا سکته قلبی کرده باشد علائمی مثل احساس درد، تنگی یا فشار در قفسه‌ی سینه اش ایجاد می شود. بنابراین درد در قفسه سینه  هم ممکن است از علائم سکته  باشد و هم دلایل دیگری ممکن است سبب درد قفسه سینه شوند. به گفته ” دکتر چمبر” در حالت سکته قلبی افراد از عبارات مختلفی برای توصیف این درد در هنگام سکته استفاده می کنند. برخی فشار و سوزش در قفسه سینه شان حس می کنند و برخی دیگر می گویند  انگار فیلی روی سینه ‌شان نشسته است.درد قفسه سینه که از علائم سکته قلبی باشد ممکن در زمان فعالیت و حتی استراحت در فرد بروز کند.

۲. تهوع، سوءِهاضمه، سوزش سر دل یا معده درد

گاهی از علائم سکته قلبی می‌تواند مربوط به گوارش باشد و گاهی ممکن است منجر به استفراغ در فرد شود.این دسته علائم سکته قلبی بیشتر در بین زنان رواج دارد.علائم گوارشی صرفا از علائم سکته قلبی نمی باشد و ممکن است به دلیل غذایی باشد که فرد خورده باشد و هیچ ربطی به قلب نداشته باشد،بنابراین این نوع علائم گوارشی از علائم سکته قلبی محسوب نمی شود، اما باید بدانید که ممکن است سکته قلبی علائم گوارشی هم داشته باشد که در اینصورت جزو علائم سکته قلبی محسوب می شود.

تهوع در سکته قلبی

۳. دردی که تا بازوها انتشار پیدا می‌‌کند

دردی که در حال پیشروی به سمت بازوها باشد و در سمت چپ بدن منتشر شود از علائم  سکته‌ قلبی از نوع کلاسیک می باشد .دکتر چمبر می‌گوید: شروع این درد همیشه از قفسه‌ی سینه است و سپس به قسمت های دیگر هم متشر می شود. با این وجود  بیمارانی هم بوده اند که درد اصلی آنها در بازو بوده و بعدا متوجه شده اند که سکته قلبی کرده‌اند.بنابراین حتی درد بازو هم می تواند گاهی ازعلائم سکته قلبی باشد.

درد بازو در سکته قلبی

۴.احساس سرگیجه یا سبکیِ سر

عوامل مختلفی ممکن است تعادل شما را بر هم بزند و به طور لحظه ای در شما احساس ضعف شدید ایجاد کند مثلا گاهی ممکن است گرسنگی و گاهی بلند شدن ناکهانی سبب بروز این حالت در فرد شود که در این حالت نمی تواند از علائم سکته قلبی باشد. گاهی دلیل این حالت ها می تواند به دلیل افت فشار خون باشد، که در اینصورت دلیل بروز این حالت این است که قلب قادر نیست به خوبی ، خون را پمپاژ کند،بنابراین در چنین مواقعی  سرگیجه نمی تواند از علائم سکته قلبی باشد.اما اگر به ‌ ناگهانی تعادلتان به هم خورد و همزمان دردی در قفسه‌ی سینه خود حس کردید یا به تنگی نفس دچار شدید ، بلا فاصله با اورژانس تماس بگیرید .چون ممکن است در این صورت از علائم سکته قلبی باشد.

۵.دردگلو یا فَک

درد گلو یا فک به تنهایی از علائم سکته قلبی نیست.چون ممکن است به دلیل مشکلات عضلانی، سرماخوردگی یا مشکلات سینوس‌ها ایجاد شود.اما اگر دردی یا فشاری در مرکز قفسه‌ی سینه احساس شد که در حال کشیده شدن به سمت گلو یا فک است، در اینصورت ممکن است این درد از علائم سکته‌ قلبی باشد.

۶. زود خسته و بی‌رمق شدن

اگر به ناگهان خستگی مفرط بر شما غالب می شود یا مثلا برای فعالیت های عادی که قبلا انجام می دادید و مشکلی نداشتید ،سریع از نفس می افتید ،باید هر چه سریعار به متخصص قلب  مراجعه کنید. چون ممکن است از علائم سکته قلبی باشد. خستگی بسیار زیاد یا ضعف بدنی که بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد می شود ،که گاهی می تواند به صورت چند‌ روزه و تکراری اتفاق بیفتد، می‌تواند ازعلائم سکته قلبی ، مخصوصا در زنان باشد.بنابراین گاهی علائم سکته قلبی در زنان با علائم سکته قلبی در مردان متفاوت می باشد.

۷. خر‌وپف

خر و پف و سکته قلبی

خر‌وپف کردن در هنگام خواب اگر در حد معمولی باشد مشکلی نیست . اما اگر خرو‌پف با صدای بلندتر از معمول و شبیه نفس‌نفس زدن یا خفه‌شدن باشد ممکن است از علائم سکته قلبی و نشانه‌ای از وقفه‌ی تنفسی (آپنه) در خواب باشد. وقفه‌ی تنفسی یعنی اینکه که فرد در حالت خواب شبانه چندین بار به مدت کوتاهی نفس نکشد. این وقفه باعث وارد شدن فشار اضافه‌ بر قلب می شود.

۸. تعریق

عرق سرد بدون هیچ دلیل مشخصی، می‌تواند از علائم سکته قلبی باشد. اگر عرق سرد شما همراه با دیگر علائم سکته قلبی بود  سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و سپس نزد متخصص قلب بروید .

خسته و بی رمق شدن از علائم سکته قلبی

۹. سرفه‌ های بدون توقف

سرفه‌های ادامه‌ دار از علائم سکته قلبی نیست. اما اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید یا می‌دانید که در خطر سکته قلبی هستید،باید  این علامت را جدی بگیرید و نزد بهترین متخصص قلب در تهران بروید ،چون ممکن است از علائم سکته قلبی باشد.در صورتی که این صرفه ها  همراه با خلط سفید یا صورتی رنگ باشد،ممکن است از علائم سکته قلبی در فرد باشد. چون زمانی این اتفاق می افتد که قلب پاسخگوی نیاز های بدن نبوده و خون درون ریه ها منتشر می شود.

۱۰. تورم در ساق پا، کف پا و مچ پا و علائم سکته  قلبی

این علائم سکته قلبی به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ کردن خون باشد که در اینصورت  خون در رگ‌های پا جمع می شود  و باعث تورم  در پا می شود.همچنین این ناتوانی قلب در پمپاژ کردن خون باعث می شود کلیه ها نتوانند به خوبی  آب و سدیم اضافه بدن را بیرون برانند  که در نهایت منجر به  پف کردن بدن می‌شود.

تورم پا در سکته قلبی

۱۱. ضربان قلب نامنظم و علائم سکته قلبی

اغلب اوقات ممکن است ضربان قلب بالا   و  یا نامنظم به خاطر مصرف موادی مثل کافئین زیاد  یا کمبود خواب باشد و دلیل دیگری نداشته باشد.اما گاهی ضربان قلب بالا  می‌تواند به دلیل یک مشکل قلبی با نام فیبریلاسیون دهلیزی باشد که حتما باید درمان شود .گاهی این ضربان قلب نامنظم می تواند از علائم سکته قلبی باشد.

علائم سکته قلبی در خواب

ماهیچه های مجاری تنفسی افراد در خواب می تواند منبسط می شوند و این امر می تواند نفس فرد را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه قطع کند. جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیرش قرار دارد مرتعش می شود و صدای خروپف ایجاد می کند دراین حالت ، مغز متوجه قطع شدن تنفس شده  سیگنالی به ماهیچه های مجرای هوایی می فرستد و باعث انقباض مجدد آن ها می شود.

در موارد خفیف ، این پدیده هر ۱۰ دقیقه یک بار اتفاق می افتد، اما در موارد وخیم تر فرد کاملا تحت تاثیر سکته قلبی قرار می گیرد. پزشکان چینی بر این باورند که  سکته قلبی و مغزی در افرادی که زیاد خروپف می کنند به این دلیل است که جریان خون در مغز و قلب با وقفه های مداوم تنفس مختل می شود و خونرسانی به اعضای حیاتی بدن محتل می شود بنابراین خر و پف زیاد  را باید جدی گرفت  چون ممکن است از علائم سکته قلبی باشد.

دکتر فرشته آرین فربهترین متخصص قلب در تهران

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.